Як відбуватимуться місцеві вибори і як виглядатиме бюлетень (ФОТО)

0
209

З Нового року набув чинності Виборчий кодекс України (Закон № 396-ІХ від 19.12. 2019р.), який передбачає декілька новацій у проведенні місцевих виборів. Таким чином, якщо законодавство найближчим часом не зміниться, вибори місцевих рад та голів громад у цьому році відбуватимуться за новими правилами. У аналітичному центрі Асоціації міст України коротко розповіли про головні новації. 

Дві різні виборчі системи на місцевих виборах

На виборах депутатів місцевих рад буде застосовуватися дві різні виборчі системи, залежно від типу виборів та величини адміністративно-територіальних одиниць:

  • в містах з кількістю виборців до 90 тисяч осіб:  мажоритарна система відносної більшості з голосуванням у багатомандатних виборчих округах – для виборів депутатів сільських, селищних, міських і районних  в містах рад, рад відповідних ОТГ, а також районних рад;
  • в містах з кількістю виборців 90 тисяч і більше осіб: пропорційна система з відкритими партійними списками – для виборів депутатів обласних, міських рад і міських ОТГ, а також Верховної Ради Автономної Республіки Крим. Право на участь у розподілі депутатських мандатів матимуть лише ті місцеві організації партій, які подолають 5-відсотковий виборчий бар’єр у межах єдиного багатомандатного округу

На виборах сільських, селищних, міських голів також будуть застосовуватися дві різні виборчі системи, залежно від величини адміністративно-територіальних одиниць:

  • для виборів сільських, селищних, міських голів, а також старост:   мажоритарна система відносної більшості з голосуванням в єдиному одномандатному окрузі;
  • для виборів міських голів у містах з кількістю виборців 90 тисяч і більше осіб мажоритарна система абсолютної більшості.

Обидві системи є добре знайомими виборцям і використовувалися на останніх чергових місцевих виборах в Україні.

Висування кандидатів

Висування кандидатів у депутати місцевих рад  (більше 90 тис. виборців), формування та затвердження виборчих списків здійснюються партією на її зборах (конференції). Особа може бути висунута кандидатом на відповідних місцевих виборах лише в одному виборчому окрузі й лише від однієї місцевої організації партії. Організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

Кожна місцева організація партії формує два типи списків:

  1. єдиний виборчий список (обласний, міський чи республіканський в АРК), який не повинен перевищувати кількісний склад депутатів відповідної ради;
  2. регіональні виборчі списки у кожному багатомандатному виборчому окрузі (повинен включати не менше п’яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати).

Кожен кандидат, включений до єдиного списку партії, обов’язково має бути віднесений до одного з регіональних виборчих списків. При цьому кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку партії більше ніж один раз, а також – одночасно до двох чи більше різних регіональних виборчих списків.

Черговість усіх кандидатів в єдиному виборчому списку і в регіональних списках визначається місцевою організацією партії на своїх зборах. При формуванні списків партії зобов’язані дотримуватися гендерного балансу – у кожній п’ятірці кандидатів не менше двох осіб кожної статі.

Територіальна організація

Область чи місто являє собою єдиний виборчий округ, територія якого поділяється на багатомандатні виборчі округи. Орієнтовна кількість багатомандатних округів визначається як ціла частка від ділення кількісного складу відповідної ради на 10. Разом з тим, Кодекс допускає відхилення від середньої орієнтовної кількості багатомандатних округів – не більше ніж на два округи. Орієнтовна кількість депутатських мандатів у регіональних округах – від 5 до 12 мандатів.

До прикладу, у Львові 64 депутати. Дільмо це число на 10 і отримуємо 6-7 округів у місті Львові.

При утворенні багатомандатних виборчих округів з виборів депутатів обласної ради територія району, міста обласного значення не може бути поділена між двома такими округами. Однак на території міста обласного значення може бути утворено більше ніж один багатомандатний округ. Так само при утворенні багатомандатних виборчих округів з виборів депутатів міської ради міста з районним поділом територія району в місті не може бути поділена між двома такими округами. Однак у межах району в місті може бути утворено більше ніж один багатомандатний округ. Таким чином багатомандатні округи можуть об’єднувати в собі кілька цілих адміністративно-територіальних одиниць (районів, міст обласного значення, районів міста), але не їх окремі частини. Іншим важливим критерієм при утворенні багатомандатних виборчих округів є дотримання принципу неперервності їх меж (зв’язності територій).

Форма виборчого бюлетеня

Зміна виборчих правил призведе й до змін у бюлетенях, які громадяни отримають на дільницях 25 жовтня. ЦВК показала попередній макет бюлетеня для виборів до облрад і міськрад великих міст.

У бюлетені буде повна назва місцевих організацій партій з порядковими номерами за жеребкуванням.

Праворуч від назви кожного партосередку буде порожній квадрат для позначки голосу за партію. А під назвою – порядкові номери, прізвища та ініціали усіх кандидатів у депутати від цієї партії, включених до регіонального виборчого списку.

У самому низу бюлетеня розмістять текст “Від організації партії, за яку я проголосував (проголосувала), підтримую кандидата у депутати”, а праворуч від нього – прямокутник зі знаком “№” та вільним полем, куди потрібно буде вписати номер кандидата.

Кожна партія може виставити до 12 кандидатів в залежності від округу і населеного пункту.

Виборець зможе:

  • позначити партію, за яку він голосує;
  • написати порядковий номер вподобаного кандидата зі списку, котрий партія висунула в окрузі.

Виборцю потрібно буде навпроти назви партії, за яку він голосує, зробити позначку “+” або іншу. У прямокутнику в нижній частині бюлетеня – вписати порядковий номер кандидата, якого він підтримує.

Якщо ж виборець проголосує за партію, але внизу впише неіснуючий номер кандидата чи іншу позначку, або не вкаже жодного номера чи позначки, вважатиметься, що виборець підтримує весь регіональний список.

“Така форма бюлетеня створює ризики фальшування результатів виборів.

Уявіть, що виборець напише цифру 1, а до неї допишуть 0 — вийде кандидат під номером 10. Дописати 1 — ніби виборець підтримує 11-го в списку. Можна число 3 легко перетворити на 8. Будуть суперечки між членами комісії, наприклад, це цифра 2 чи 7.

Комісії, які підраховують голоси, мають фіксувати, а не трактувати волевиявлення. Це не питання до ЦВК, яка розробляла зразок бюлетеня за вимогами закону. Це питання до законотворців. Парламентарі ще можуть внести зміни до Виборчого кодексу, щоб спростити підрахунок і зробити його прозорим”, – каже координатор руху “Чесно” Віта Думанська.

Окрім того, виборці можуть не додивитися, що внизу бюлетеня є місце для вибору кандидатів від партії, яку вони обрали. І ті, кого партія сама розташувала вище у списку, матимуть перевагу та більше шансів пройти до ради. Таким чином, відкриті списки мають усі шанси перетворитися на старі закриті, кажуть активісти.