Як підготувати слайди, що підсилять виступ, а не втоплять його

0
193

Антоніна Кашуба, тренер ораторської майстерності:  «Слайди –  це допоміжний інструмент, а не головний герой на сцені».

Якщо говорити про виступи недалекого двохтисячного, то вимоги там були мінімальні – витримати структуру виступу та втримати увагу аудиторії. Нові часи висувають нові вимоги, аудиторія стає вимогливішою і уважнішою. Якщо слова спікера не збігаються зі слайдами – це вже підозріло. Цинічний Львів дізнавався що радить Антоніна Кашуба для створення успішної презентації.

Антоніно, чи справді необхідно використовувати слайди? Чи можна захопити глядача просто цікавим виступом?

Хороший тренер/спікер чи лектор той, чий виступ розбирають на цитати. Як ви зазначили, сучасна епоха вимагає від нас не тільки правильної і цікавої подачі інформації. Сучасному спікеру випала висока вимога – зробити так, щоб інформація сприймалася легко. Якщо раніше для візуалізації сказаного ми роздавали роздруковані листочки слухачам, то тепер це, здається, навіть неприйнятно.

Технології не просто рухаються вперед, вони біжать, тому, щоб бути затребуваним, варто бігти в ногу з технологіями. Багато спікерів для підсилення виступу використовують слайди і при цьому забувають, що слайди – це тільки інструмент, а не головна людина на сцені.

Ви вважаєте, що слайди не є важливим елементом виступу?

Слайди –  це допоміжний інструмент, а не головний герой на сцені. Головним є доповідач/лектор, який тільки підсилює слайдами свою тему. Не варто віддавати першість слайдам і зосереджувати на них увагу. Слайди – це ілюстрація вашого навчання/тренінгу, які в жодному випадку не можна читати. Слайди мають свої вимоги, яких варто дотримуватися.

Якщо сайди не можна читати, то для чого вони нам?

Ви цілком правильно зауважили, що вони потрібні не нам, а глядачам. Справа в тому, що ми краще сприймаємо образами, тому візуалізація – сильний елемент виступу, проте водночас саме презентація є найвразливішою точкою виступу спікера. Тому, найперша і найголовніша умова слайдів, навіть якщо ви далеко не ас у візуалізації – не переборщити. Багато шрифтів, кольорів, фото – це все ускладнює сприйняття. Варто використовувати 2-3 шрифти для всієї презентації. Пам’ятайте – 3 шрифти – це максимум, який ви можете собі дозволити.

Який шрифт краще використовувати, щоб подати максимум інформації?

Отут-то й перша пастка. Ми не маємо на меті подати максимум інформації на слайді. Ми маємо за допомогою візуального контенту допомогти краще зрозуміти/запам’ятати нашу розповідь/виступ.

То як бути з інформацією? Наприклад, треба прочитати визначення якогось терміну. Що тоді?

Антоніна Кашуба вам забороняє читати зі слайдів (сміється). Це просто неприпустимо. Нагадую ще раз, що слайди не для вас, слайди для аудиторії. Мало того, що ви зробите їх правильно, ними треба вміти правильно користуватися.   Давайте спершу визначимо головні принципи побудови слайдів, а потім я розкажу як скористатися ними так, щоб візуалізація підсилила ваш виступ, а не ослабила його.

Значить, поговоримо про шрифт?

Найперше і найголовніше – шрифт має бути читабельним. Я, як і усі дизайнери в один голос, кажу також, що не варто використовувати шрифти із зарубками. Шрифт ми, звичайно, будемо обирати відповідно до аудиторії та заходу, де будемо виступати. Варто пам’ятати, що для офіційних заходів – офіційні шрифти, для дитячих/розважальних заходів можна поекспериментувати зі шрифтами. Не варто використовувати, як тепер модно казати, багато букв.

Тобто, ми маємо рахувати кількість літер?

Рахуємо слова, а не літери. Рекомендую використовувати не більше 16 слів на одному слайді. Важливішим від вибору літер є вибір фону. Щоб текст був читабельним, варто використовувати темний фон, світлі букви. Це одне із найважливіших правил слайдів. Бо якщо не буде видно, що написано на слайді, то яка різниця яка там інформація? Такі слайди, де темний фон, а світла літери буде читабельним навіть при яскравому сонячному світлі.

Які кольори варто використовувати?

Варто використовувати фірмові кольори, якщо такі є. Це покращує сприйняття та підсилює асоціацію. Кількість кольорів – не більше трьох протягом всієї презентації. Щоб правильно підібрати поєднання кольорів, варто скористатися спеціальними таблицями поєднання кольорів. Для презентацій слід обирати кольори, які розташовані один навпроти одного, де найтемніший колір з палітри – це фон, а найсвітліший з протилежного кольору – літери. Можна додати ще один колір для підсилення акцентів. Таблиця кольорів допоможе. Або ж зверніться до дизайнера.

Як обрати стиль слайдів?

Стиль – завжди стриманий, не варто, щоб на слайді була повторювана анімація. Це відволікає увагу від змісту. Можна взяти анімацію, яка має початок і кінець. Одного разу була на виступі, де на кожному слайді якась тваринка виконувала певну дію: бджілка – збирала мед з квітки, молоко безперервно наливалося в дзбанок, а вівці ходили по пасовищу. Вся увага аудиторії була прикована до тваринок і, думаю, кожному було цікаво хто ж буде на наступному слайді стрибати. Навіть найуважнішим слухачам було важко сконцентрувати увагу на самому виступі.

Якщо ж у презентації необхідно, підкреслюю – необхідно використати анімацію, а не «буде цікавіше», то варто використовувати анімацію, де є початок і кінець: бджілка прилетіла, сіла на квіточку і там сидить, молоко налилося у дзбанок і там знаходиться. Так ми розвантажимо аудиторію, трохи відволічемо і автоматично повернемося до роботи.

Антоніно, що саме варто писати на слайдах?

Рекомендую не писати на слайдах, а використовувати візуалізацію. Тобто, якщо ви, наприклад, розказуєте про будову квітки, то варто на слайді показати квітку, не підписувати її складові. І тоді, коли будете говорити про її елементи, то указкою покажете потрібний елемент.

Ми сприймаємо образами. Як використати це?

Цілком правильно кажете. Для людей цифри – це пусті слова, які не кожен здатен осягнути. Для більшості речення: «В компанії Х тільки за 2020 рік застрахували своє життя близько 175 тисяч людей», – це – просто цифра без форми і змісту.  Краще подати так: на слайді показати стадіон Арена Львів і озвучити: «Перед собою ви бачите стадіон Арена Львів, який вміщує 35 тисяч глядачів». Після цих слів на тому ж самому слайді поруч з’являється (для наочного порівняння) 5 таких стадіонів, а ви продовжуєте: «Уявіть собі, що 5 таких стадіонів людей, тобто, 175 тисяч, за минулий рік застрахували своє життя в компанії Х». А наступним слайдом (на ньому розмістити графічний об’єкт великої кількості людей, де основна маса буде сіра, а кожен четвертий виділений червоним кольором»,  і пояснити: «Якщо би ці всі люди мешкали у Львові, то це би був кожен 4 житель».

Чи обов’язково використовувати слайди?

Хочете йти в ногу з часом і бути успішним спікером,  якісні слайди –

запорука успіху. Звичайно, якщо вмієте ними користуватися.

От ми і перейшли до цікавого питання. Як правильно використовувати слайди?

  1. Слайди мають бути за вашою спиною. Було б добре, щоб вони не відображалися безпосередньо на лекторові, а тільки на екрані.
  2. Лектор НІКОЛИ не читає зі слайдів. Його слова підкріплює візуал.
  3. Спікер НІКОЛИ не повертається до слайдів, щоб подивитися що там зображено і що говорити далі. Це не його шпаргалка. Слайди для спікера мають бути перед його очима на комп’ютері. Якщо такої можливості нема, то спікер може на ¼ повернутися до слайдів, щоб іноді поглянути на слайд. Підкреслюю – іноді поглянути і впевнитися, що все йде за планом. Коли ж дивиться на слайд, то повертає тільки голову, а не тулуб. Погляд швидкий і короткий. Малопомітний.

Виняток!  Якщо на слайді ви показуєте лазерною указкою елементи будови квітки, то можете повернути корпус на 40%. Бажано, якщо у вас вийде природно, нижню частину тулуба не розвертати повністю, а стати так, щоб ступні «дивилися» у зал, а не на бокову стіну. Це вміння приходить з досвідом.

Зверніть увагу!   Спікер не має права говорити до слайдів. Спікер може дивитися на слайди тільки в ті 2-3 секунди, коли показує елемент, а от розповідати про сам елемент треба уже дивлячись на глядачів. При цьому не варто «танцювати». Ви можете повертати голову, корпус, але не тупцювати ногами. Звичайно, ви не «стоїте як вкопаний», але сьогодні не про це.

Як часто мають змінюватися слайди?

Людський мозок може сприйняти тільки 7 унікальних слайдів за 20 хвилин. Тому не варто ілюструвати кожне речення.

Чи є ще якісь цікаві елементи, які варто знати нашим читачам?

Варто нагадати, що якщо виступаєте зі слайдами від імені закладу, організації чи компанії, рекомендую, щоб стиль слайдів відображав стиль закладу та був близький за стилем з іншими презентаціями.

Щоб вберегти свої слайди від незаконного присвоєння – використовуйте водяні знаки.

І хвилинка реклами: на кожному слайді прописуйте прізвище та ім’я спікера (назву фірми) та його номер телефону – вас будуть фотографувати чи стрімити, а це додаткова реклама.

Антоніно, як визначити чи слайди зроблені правильно?

Скористайтеся послугою «допомога друга». Покажіть слайди знайомим чи колегам і запитайте що з їх змісту є незрозумілим або ускладнює сприйняття. Або ж напишіть мені (посміхається).

І пам’ятайте, що навіть якщо щось пішло не так і ви бачите помилку на слайдах, то не варто на цьому акцентувати: «Усе йде за планом. Мало який у вас дивакуватий план».